Projekt logo — lepszy wektor czy raster?

Projekt logo — lepszy wektor czy raster?

Logo to znak rozpoznawczy firmy, wykorzystywany na wielu nośnikach reklamowych. Jeżeli interesuje nas projekt logo, w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad rodzajem grafiki. Projektant ma dwie opcje — logo wektorowe lub logo rastrowe. Która wersja jest lepsza i dlaczego?

Czym jest grafika wektorowa?

Logo wektorowe to grafika obiektowa, oparta na opisywaniu obrazu z wykorzystaniem figur lub brył geometrycznych, umieszczonych na danym układzie współrzędnych. Obraz wektorowy jest tworzony z krzywych, odcinków, okręgów, wielokątów i innych prostych figur geometrycznych, z których każda ma określone atrybuty (np. grubość, kolor linii, stopień przezroczystości, stopień wypełnienia).

Czym jest grafika rastrowa?

Logo rastrowe przedstawia obraz za pomocą siatki pikseli, na której każdy piksel jest definiowany osobno. Mapa pikseli, która tworzy jeden obraz, ma liczoną w pikselach wysokość i szerokość, a dodatkowo liczbę bitów na piksel (dla grafik kolorowych z reguły od 1 do 8 bitów z każdego z kolorów).

Znajdź wyjątkowy projekt logo dla swojej firmy

Gotowe projekty logoProjekty logo w dobrej cenieProjektowanie logotypuLogo z księgą znaku

Grafika wektorowa a rastrowa — różnice

Największa różnica między logo wektorowym a rastrowym tyczy się elastyczności i skalowalności grafiki. Dzięki temu, że logo wykonane w grafice wektorowej jest elastyczne, może być skalowane do większego rozmiaru niż oryginalny bez utraty jego jakości. Takiej możliwości nie ma przy grafikach rastrowych. W ich przypadku powiększenie rozmiaru logo będzie wiązało się z utratą ich jakości, gdyż obraz zostanie spikselizowany. Poza tym nie ma problemu, aby obraz wektorowy konwertować do dowolnego formatu obrazu rastrowego, tj. jpg, png, gif itp. Logo rastrowe zachowa natomiast swą jakość przy zmniejszaniu rozmiaru. To największa przewaga grafiki wektorowej nad rastrową.

W jakim formacie wykonać grafikę wektorową?

Bez logo wektorowego firma w końcu zawiedzie się na swoim znaku, a więc logo zawsze należy zamawiać w formacie wektorowym kosztem rastrowego. Sam wektor może być zapisany jako jeden z kilku formatów. Najczęściej zapisuje się go jako:

Format EPS (Encapsulated PostScript) – standardowy format, z którego korzystają wszystkie firmy działające w branży poligraficznej. Dlatego to optymalna opcja dla firm, które zamawiają logo wektorowe.

Format AI (Adobe Illustrator Artwork) – zmodyfikowana wersja formatu EPS, również od Adobe. To format mniej uniwersalny niż EPS, dlatego logo w AI powinno być również zapisane jako rozszerzenie w formacie Encapsulated PostScript.

Format SVG (Scalable Vector Graphic) – standard grafiki wektorowej W3C, który szybko zyskuje na popularności, a to wszystko dzięki wciąż poszerzanym rozdzielczościom ekranów./p>


Dla bezpieczeństwa logo zawsze powinno być więc zapisane w formacie EPS. To gwarancja, że grafika wektorowa będzie bez problemu odczytana przez firmy z branży drukarskiej, a grafika może być dowolnie powiększana bez utraty na swojej jakości. Takie logo zostanie właściwie powiększone do rozmiarów odpowiednich dla banera zewnętrznego, jak i zmniejszone do wymiaru właściwego dla niewielkiej wizytówki.