Co sprawia, że nazwa firmy jest zapamiętywana?

Co sprawia, że nazwa firmy jest zapamiętywana?

Początkującym przedsiębiorcom wydaje się, że najważniejsza jest jakość świadczonych usług czy oferowanych produktów. Z pewnością to kluczowe w zdobywaniu nowych i zachowaniu obecnych klientów. Ważna jest jednak również nazwa firmy. Wedle badań to nawet ważniejsze niż dobrze stworzona kampania reklamowa. Na co zwracać uwagę, wybierając nazwę dla swojego brandu? Co sprawia, że jest ona zapamiętywana?

  • być łatwa do wymówienia i zapamiętania,
  • być ponadczasowa,
  • wzbudzać skojarzenia z zakresem działalności firmy,
  • być uniwersalna,
  • być adresem witryny WWW.

Jak wybrać nazwę firmy krok po kroku?

Tworząc nazwę dla swojej firmy, należy wziąć pod uwagę skalę działalności, ale również grupę docelową, która najczęściej korzysta z oferowanych usług czy produktów. Podchodząc do tematu tworzenia nazwy firmy w sposób w pełni profesjonalny, wystarczy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

  • Krok 1: Wypisać kilkadziesiąt słów kojarzących się z firmą.
  • Krok 2: Z listy stworzonych skojarzeń wybrać kilka słów i związków frazeologicznych dla testów i sondy wśród osób trzecich. Pomogą rodzina i znajomi, którzy nie są emocjonalnie zaangażowani w markę.

Znajdź wyjątkowy projekt logo dla swojej firmy

Gotowe projekty logoProjekty logo w dobrej cenieProjektowanie logotypuLogo z księgą znaku

Nazwa łatwa do zapamiętania

Branża namingu stale się rozwija. Dzięki temu łatwo o wyciągnięcie wniosków co do najlepiej odbieranych przez klientów nazw. Tak więc przy tworzeniu nazwy brandu należy używać m.in.:

  • prostych słów – nazwa firmy nie może być zbyt ogólna, ale wyrażać sferę działania reprezentowaną przez firmę. Najlepiej używać do tego prostych i krótkich słów. Jednocześnie, jeżeli proste wyrazy są zbyt ogólne, można pobawić się literami, zachowując ich naturalny przekaz, a przy tym nadając im oryginalności.
  • neologizmów – neologizmy to wyrazy oryginalne, które dotychczas nie istniały w danym języku. To pewien powiew świeżości, a więc i marka używająca odpowiednich liter czy słów kojarzona jest z czymś wyjątkowym, czego nie można powielić.
  • imion, nazwisk, inicjałów, nazw miejscowości – takie firmy kojarzą się z wymienionym obszarem działania lub konkretnymi personami. Co ważne, nie wszystkie nazwy miejscowości mogą być użyte w nazwie firmy, co ma związek z zastrzeżeniem znaku towarowego.
  • miksów słów – pomieszanie co najmniej dwóch słów jest dobrym pomysłem. Dzięki temu jedno, powstałe z ich połączenia słowo nabiera zupełnie nowego znaczenia.


Dobra nazwa firmy jest więc tą, która bezpośrednio trafia do klienta, jednocześnie nawiązując do rodzaju prowadzonej działalności i specjalizacji brandu. Język wykorzystany podczas tworzenia nazwy firmy musi być prosty i zrozumiały dla odpowiedniej grupy odbiorców. Taka nazwa wpłynie na samą atrakcyjność firmy i będzie świetnie odbierana przez potencjalnych klientów.

Unikać natomiast trzeba nazw trudnych do zapamiętania, zbyt popularnych, mało oryginalnych, o dwuznacznym znaczeniu i odbiegających od zakresu działalności firmy.