Jak wypromować nowy projekt logo?

Jak wypromować nowy projekt logo?

Powyższe pytanie interesuje nie tylko nowo powstałe firmy, organizacje czy instytucje. Zdarza się także, że marki, które są obecnie na rynku od lat, decydują się na zmianę swojej identyfikacji wizualnej (corporate identity) lub jej części (np. tylko logo). Wśród znanych marek, które praktykowały zmianę logo są: Google, BlackBerry, Instagram, Netflix, Toyota, itd. Niektóre z nich zmieniały nie tylko logo, ale też m.in. nazwę. Powyższe przykłady są dowodem tego, że rebranding (zmiana lub modyfikacja wszystkich lub któregoś z elementów składowych marki) nie jest taki zły i niebezpieczny, jak się wydaje.  Zmiana logo nie musi mieć negatywnego wpływu na wizerunek, rozpoznawalność i sytuację finansową firmy. Wręcz odwrotnie – w niektórych przypadkach jest to konieczne i korzystne, ponieważ pomaga uratować, ulepszyć czy odświeżyć jej wizerunek.

Dlaczego firmy zmieniają logo?

Istnieje kilka powodów: przedsiębiorstwo chce być inaczej postrzegane; zmienia się jego strategia biznesowa czy marketingowa; stare logo nie jest spójne z obecną działalnością firmy (np. wyjście na rynki międzynarodowe); stare logo nie sprawdziło się w praktyce (nie jest atrakcyjne, zapamiętywane, rozpoznawalne, itp.); problemy finansowe (niska sprzedaż), itd.

Zmieniając logo musisz odpowiedzieć sobie na pytanie – w jakim celu to robisz? Od odpowiedzi na nie zależy jaki rodzaj nowego logo wybierzesz: znak graficzny, symboliczny, emblemat, postać. Zastanów się także z czym powinno się kojarzyć oraz jakie emocję i nastrój wywoływać nowe logo (np. ma kojarzyć się z czymś poważnym czy jednak może być zabawne).

Stworzenie nowego projektu logo – to tylko początek rebrandingu. Bardzo ważne jest także jego poprawne i efektywne wprowadzenie oraz wypromowanie. Zmiana logo to więcej działań, niż tylko wymiana znaku graficznego we wszystkich materiałach reklamowo-marketingowych firmy.

Znajdź wyjątkowy projekt logo dla swojej firmy

Gotowe projekty logoProjekty logo w dobrej cenieProjektowanie logotypuLogo z księgą znaku

Przedstawiamy nowe logo – jak to zrobić dobrze?

Zaintryguj swoją społeczność

Zanim zaprezentujesz nowy projekt logo swoim konsumentom warto ich zaintrygować – zrobić „szum marketingowy” wokół planowanych zmian. Poinformuj publiczność, że wydarzy się coś nowego, interesującego, odmiennego.

Nie rób premiery nowego logo na opakowaniu lub w miejscu sprzedaży

Netflix wprowadzenie na rynek nowego logo zaczął od wyświetlenia go na swoich profilach w social mediach (Facebook, Twitter). Na iTunes wyświetlał się wciąż stary znak graficzny marki. Specjaliści zalecają nie zaczynać zmiany brandingu od pokazaniu go w miejscach sprzedaży lub umieszczeniu nowego logo na prawdziwych produktach (opakowaniach, etykietach, itp.). Jest to ryzykowne, bo konsumenci na początku po prostu nie rozpoznają Twojego produktu – nie będą mogli go znaleźć.

Zacznij od sieci społecznościowych

Premiera nowego logo w sieciach społecznościowych da możliwość Twoim odbiorcom podzielić się swoimi opiniami na jego temat. Pamiętaj, że ludzie różnie reagują na zmiany. Niektórzy z nich nie zaakceptują nowego logo od razu, lecz dopiero po czasie. Jeśli zauważysz, że większość społeczności nie popiera zmiany – nie cofaj swojej decyzji. Daj im więcej czasu na przyzwyczajenie się, dopiero potem wprowadź nowe logo do projektu opakowań oraz reklamy w miejscach sprzedaży.



Zaplanuj całą kampanię marketingową wokół zmian

Zaplanuj start z wyprzedzeniem i upewnij się, że wszystko jest dobrze przemyślane przed podjęciem jakichkolwiek działań. W momencie zmiany logo na opakowaniu – zmiana powinna już pojawić się wszędzie (wszystkich kanałach online i offline: Facebooka, Twitter, Instagram, stopka wiadomość e-mail, wizytówki, itd.).

Każda zmiana wymaga wysiłku oraz kosztów. Nie są to tylko koszty finansowe, ale też czasowe – analiza, projektowanie, testowanie, itp. Ważnym jest aby proces zmian odbywał się bez pośpiechu – w sposób przemyślany, kreatywny i był oparty da rzetelniej analizie. Zazwyczaj nowe logo tworzą na podstawie istniejących wartości marki, celów biznesowych, oczekiwań klientów, ograniczeń budżetowych. Brano pod uwagę także doświadczenia firmy: porażki oraz problemy, z którymi spotkała się w przeszłości. Z uwagi na powyższe, w proces zmiany oraz skutecznego wypromowania nowego logo musi być zaangażowany nie tylko zespół grafików, projektantów, marketingowców, ale też kierownictwo czy zarząd.