10 porad, jak stworzyć chwytliwą nazwę firmy

10 porad, jak stworzyć chwytliwą nazwę firmy

Nazwa determinuje rozwój biznesu, może przyciągnąć uwagę nowych klientów lub zniechęcić do dalszych etapów poznania Twojej marki. Poniżej kilka porad, jak wymyślić nazwę firmy, która będzie łatwa do zapamiętania, oryginalna oraz atrakcyjna. Poniższe wskazówki pomogą wymyślić informacyjny, zrozumiały oraz pozytywny w skojarzeniu naming.

Oryginalność i świeżość

Unikaj szablonowych, powszechnych i banalnych fraz i słów. Kiedy nazwa firmy jest unikalna, różniąca się od konkurentów, to jest większa szansa zostać zauważonym i rozpoznawanym na rynku.

Prosta w pisaniu – łatwa w wymowie

Starając się wybrać wyjątkową, nazwę ważne, aby nie przesadzić. Niepożądane jest stosowanie złożonych słów czy skrótów. Jak pisownia będzie prosta, to ten kto spotyka się po raz pierwszy z nazwą marki nie będzie popełniał błędów, zarówno w pisaniu, jak i w wymowie. Unikaj używania symboli oraz innych znaków specjalnych. Zwięzłość  jest dobrą cechą naming’u. Ogranicz nazwę maksymalnie do dwóch słów.

Znajdź wyjątkowy projekt logo dla swojej firmy

Gotowe projekty logoProjekty logo w dobrej cenieProjektowanie logotypuLogo z księgą znaku

Zastanów się nad znaczeniem i skojarzeniem

Zawsze sprawdzaj, co wybrane słowo znaczy w Twoim oraz innych językach. Istnieje wiele przykładów, gdy pozytywne słowa w języku np. polskim mają nieprzyzwoite lub negatywne znaczenia w innych językach. Najlepiej jeśli nazwa będzie informacyjna – nawet ten, kto nie zna Twojej marki od razu skojarzy w jakiej branży oraz jakie usługi czy produkty sprzedajesz. Nazwa firmy powinna być powiązana z działalnością firmy lub charakteryzować produkt, koncentrując się na jego cechach. Im bardziej trafna jest nazwa, tym mniej wysiłku będzie wymagać jej promocja i zrozumienie wśród potencjalnych klientów (np. Jaguar, PUMA)

Włącz wyobraźnie

Wyobraź sobie, jak nazwa będzie wyglądać na wizytówce, logo, materiałach marketingowych, filiżance, billboardzie, itd. Wypowiedz nazwę na głos, zwracając uwagę na to, jak będzie brzmiała w przyszłości w reklamach radiowych lub telewizyjnych.

Sprawdzaj domeny

Zazwyczaj nazwa domeny internetowej jest taka sama jak nazwa firmy. Upewnij się, że wybrany adres nie jest zajęty. W przeciwnym razie konieczne będzie dodanie dodatkowych znaków lub słów. To z kolei może skutkować problemami ze znalezieniem jej w Internecie za pośrednictwem wyszukiwarek.

Potrzebujesz projektu logo w niższej cenie?


Nie ograniczaj się

Jeśli początkowo planujesz świadczyć usługi tylko w kraju, to z czasem możesz zdecydować się wyjść na rynki międzynarodowe. Jeśli sprzedajesz torebki, to później możesz zacząć produkcję i dystrybucję np. walizek czy portfeli. Wtedy nazwa będzie nieodpowiednia, a zmiana jej na etapie, kiedy już zainwestowałeś w rozpoznawalność, reklamę, marketing i PR będzie trudna i może mieć negatywne efekty sprzedażowo-marketingowe.

Zorganizuj burzę mózgów

Nie ograniczaj swojej wyobraźni, generuj nowe pomysły, zapisuj wszystkie opcje – zaznacz te, które podobają się najbardziej.

Zorganizuj konkurs

Niektórzy właściciele firm pozwalają swoim klientom wymyślić nazwę dla firmy (albo jej działów, projektów, itp.), a autorów najlepszych opcji – wynagradzają. To nie tylko daje szansę na wybór oryginalnej i dostosowanej do branży nazwy, ale buduje lojalność i więź marki z klientami. Oni czują się doceniani, współtworząc firmę oraz biorąc aktywny udział w jej życiu.

Pytania

 

Jeśli wpadniesz na kilka opcji i nie możesz się zdecydować, zapytaj o opinię znajomych, przyjaciół, współpracowników, ale najlepiej potencjalnych klientów. Ważne jest, aby zrozumieć, jakie wrażenie wywierają wybrane słowa na ludzi oraz czy wywołują niezbędne skojarzenia i emocje. Zrób głosowanie, ankietę w social media. Sieć online daje nieograniczone możliwości komunikacji ze swoimi klientami. Wykorzystaj ten potencjał – zaangażuj społeczność np. na Facebooku czy LinkedIn.